12.10.10

pulau rimba sdn bhd



Kerja-kerja Penanaman Pokok Bakau di Hutan Simpan Balik Pulau Seluas 2 Hektar (Blok A)

Pulau RIMBA sdn bhd GREEN AND CLEAN is the name of the game. projek konsultansi yang aku reka dgn partner from Germany.Prof bila hang nak balik malaysia ni.Dok melangut kat BErlin pon wattper.Mai la jenguk Balik PUlau kena laksa jagus.kan hang kata nak buat green house projek boleh mandi kat perigi dan dok dlm rumah papan beratapkan rumbia.RETROFIT.takyah pakai aircond.RENEWABLE ENERGY.

Tsunami 26 disember 2004

Di negeri Pulau Pinang, kawasan yang terlibat adalah di kawasan pesisiran pantai Balik Pulau, Pantai Pasir Panjang, Teluk Bahang dan Batu Feringgi. Didapati kawasan-kawasan hutan bakau tidak mengalami kemusnahan melainkan hanya terdapat kesan yang amat minima ke atas anak pokok seperti Lenggadai, Nyireh dan sebagainya yang terjejas akibat pukulan ombak serta arus air yang melimpahi kawasan hutan. Dilaporkan seramai 52 orang maut manakala 206 orang lagi tercedera di Pulau Pinang dan sekaligus mencatat angka korban tertinggi di Malaysia ekoran peristiwa tsunami. Sejumlah 2,486 orang nelayan dan 86 orang petani mengalami kerugian akibat tsunami.

OBJEKTIF PROGRAM

Mewujudkan satu kawasan zon penampan semulajadi yang kukuh dan stabil bagi mengurangkan keperluan dan kos pelaksanaan kerja-kerja pengawalan hakisan pantai di masa hadapan.

MISI

Esok kena buat kajiselidik paya bakau.Lebih kurang 6 tahun after tsunami.Rindu sunset kat belah Pantai Acheh.SAve the earth and keep Balik Pulau GREEN mcm kata Prof.tunggu akan ku upload gambar nelayan dan mee udang sungai burong.PADAN

No comments: