10.1.09

Industri orkid

Salam.semoga rilex di hujung minggu ini aku isikan masa dengan info traffik.Saja aku bubuh gambaq tu baru enjoy bijik mata.Gambaq orkid tengah dok proses dalam techinicolor lab.Otak burung unta lebih besar dari matanya.kuangkuangkuang
  • Orkid cantik dan tahan disimpan.Digunakan untuk hiasan dalam upacara perayaan dan perkahwinan.Digunakan sebagai perasa seperti vanilla.
  • Seluruh dunia terdapat 800 genus orkid terdiri dari 30000 spesis
  • Malaysia 100 genus dan 800 spesis orkid tropika.

Jenis jenis orkid;Dendrobium,Oncidium,Aranda,Mokara dan Holttumara.

  • LAdang orkid memerlukan keluasan tanah0.4-2.0 hektar.NEgara pengimport orkid utama.
  • Belanda,Singapura,Jerman,UK,Switzerland,Hongkong,Jepun dan Australia.
  • Antara jenis orkid yang dipasarkan di peringkat antarabangsa Arachnis,Aranthera,Dendorium,Oncidium,Aranda dan Vanda.
Lani aku dok ushar cara tanam orkid monopodium yang ditanam diatas batas.Hanya orkid terestrial spt Arachnis dan Aranda sesuai.Boleh tumbuh setiinggi 2m.KAyu dipacang setinggi 2.5 m dan 60 cm diantara baris.
To be continued

7 comments:

madbosco said...

salam...bro, orked abdullah tue masuk dalam orkid species apa aa?

el isman said...

wslm bro dn selamat pagi tuan.

orked abdullah spessis rare apa punya turr.ni bro tolong ushar tender apa boleh supply kat PTG.aku ada kepala printing / cleaning services.hehehe.dok remp-it lagi dgn spunk ka?

selamat

Anonymous said...

Salam.
Wah bagus info tu! Oo..jadi el isman ni salah sorang peminat orkid la ye.. baik mulakan cepat misi orkid tu, once dah mula baru tau hebatnya rasa bila orkid mula berbunga berkat tangan sendiri.. gud luck k, wish u all the best.

*** (tima kasih bagi ruang buat Seri Orkid & Impiana Iman)
Wassalam

ceri masam said...

wah, mat bunga!
heheheee kiddin!

saya suka orked sebab deme tak reti menipu walau suka menjalar :)

el isman said...

Salam Sri orkid
Terima kasih kerna sudi menjeguk saya disini.Usaha itu tangga kejayaan.

One love
hmm :) bunga.kehekehe.Baca one love punya blog hati pun berbunga-bunga.Sincerely urs.blogger yg jujur.

madbosco said...

salam... tinggai mesg kat email tak berjawab... uit!! paipon habaq hang mai jumpa dia pastue truih sengap, aku buat sports merchandise.. mail me kita sembang panjang...

p/s: dok berkep-it ngan anak2 plak la nie. hang boh trus PTG... satgie guan eng mai cari aku...

el isman said...

heheheh
sorry bro.Baguih la kalau Ah Guan baca blog aku kasi parpu versace kat dia.Nanti aku roger hang.Habis dah penjaja org melayu bungkuih depa angkut dgn trak MPPP.