1.1.09

Ikan Paus




Selamat pagi dunia.

Call me Ishmael."—is one of the most famous opening lines in literature.Moby dick.But this is not a story of a white whale this is real life.Reality bites.


Berita tergempar.Seekor anak ikan paus telah dijumpai tersangkut didalam pukat rimau di perairan Telok Bahang pada pagi ini jam 7.30 pagi tadi.Nelayan terpaksa menarik ikan itu keluar dan bawa ke pantai mengakibatkan ramai orang berpusu-pusu untuk melihat kelibat anak ikan paus itu.



  • Aku sedih dengan kejadian ini.Kenapakah anak ikan paus ini menjadi mangsa kerakusan manusia menentang hukum alam.Berdoakah anak ikan paus itu.Dah tentu ibu dan ayahnya akan mencari anak ikan paus itu.palat betoi aku rasa.Maafkan beta kerana emosional.



  • Firasat aku planet bumi ini dah tua dan perlukan kasih sayang.perlukah tangan manusia ini merosakkan lagi keindahan ini demi kepentingan materialistik.Vloody hell with your kapitalis idealism.



  • Ini bukannya zoo untuk kita merasa kebebasan yang diberi.Ini bukan nya dokumentari. Tapi kita boleh lawan arus dan menjadi insan yang lebih prihatin terhadap alam ini.Suara anda adalah suara keramat.Jom kita ubah dan jadi lebih pragmatik dalam pengurusan alam ini.Tahun baru 09 telah bermula.Apa lagi tunggu.Berani Ubah pada kehidupan yang lebih bermakna.



9 comments:

Mademoiselle Cynicleopetra said...

SubhanAllah...tiada siapakah yang dapat menolaknya kembali ke laut?..

I love animals and all ciptaan Allah swt...I can' bear watching these pictures

el isman said...

Itulah pasal madem.Manusia takleh harap.

Org kg kata masa tu moby dick dok idup lagi.lambat sampai kat scene end of the world stlh menerima call time bfast..Yang geram tu jadi mcm pesta lah pulak.Masuk news mlm ni la kot.

p/s ada org kg yg bertanya kat saya mana nak bawa anak ikan paus tu.Gulpp..Waallahualam.Hiba.memang waktu ini engkaulah teman ku.

Puan Ninie said...

saya suka paus...
lagi2 killer whale to...cantik tp paling bahaya...

ikan tu lepas x kat laut?
idup x dia?

kesiannyer...
kiter manusia nie da makin melampau kan?

el isman said...

Ikan itu dah mati.Berita buruk.
Kajian mengatakan ini ikan yang rare dari jenis yu.Dia tersesat kerana makan udang hering.Size 7m 60 tan.Pada tahun 1953 pernah makcik kampung tu jumpa tok ikan paus ni yang lebih besar.sebesar bas express.

saya amat sedih.Petanda yang kurang elok kerana ikan dapat menghidu kejadian seperti tsunami yg berlaku dari perut laut.ada yang tak kena ikut naluri saya.

ceri masam said...

sedihnya...

dmystify said...

If it can feed the whole kampong then the life cycle is complete and that is what the LION KING refers to as the 'CIRCLES OF LIFE.'

Tapi kalau dia dibiarkan begitu sahaja untuk tatapan orang awam, itu di panggil 'MANGKOK HAYUN'

el isman said...

One love

memang sedih.. front page the star n utusan.

Dmystify
kehkehekeh mangkaq..pesta pulau pinang.

wantaktau said...

Depa ingat ikan tu ikan bandaraya kot!

el isman said...

Kahkahkah.toringet ambo tobek kat kampuing.:)