10.12.08

End of the World


Guten tag.sunyi dan sepi hanya kedengaran kipas angin berpusing dan DW tv dok baca berita.Anjing menyalak bukit dan cahaya bulan separa penuh serta bintang yang berkelipan.Cari mood Achtung.

Hmmm hangpa mesti terkejut membaca tajuk diatas.Sebenarnya bukan aku hendak membicara tentang ramalan dunia ini tetapi aku ingin menceritakan satu tempat di Mutiara ini yang dipanggil end of the world yang terletak di teluk bahang.(penang national park)

Insiden ini berlaku sewaktu aku dgn kenkawan pergi mandi-manda dipantai kerachut.memang indah sungguh beach kat situ.Kami bertolak diwaktu pagi sehinggalah waktu itu mencemburii kami.Bukan nye senang nak kerabat bukit itu untuk sampai kepantai disebelah pulau.Pernah juga orang tua2 yang terjumpa dengan tapak kaki pak belang dan ada juga yg jumpa sang gedembai.Seram bulu roma aku mengingat kembali alkisah itu.Sewaktu kerabat itu byk lah manusia yang kami jumpa yang datang dari segenap pelosok dunia.Ada dari matahari terbit,eropah,australia dan lokal vokal.Semuanya indah belaka.

Jengjeng....masa pun dah nak masuk kol 6 pm.Gelabah lah kami kerana gelap akan menyelubungi kami kerna terlalu leka mandi manda.Cepat aku dan kenkawan packing barang kerana byk yang kami dgr tentang tempat keras itu.Dalam kaki melangkah menuju kepuncak hujan tiba-tiba turun,suana menjadi gelap dan aku pon bertukar menjadi Leonardo Dicarpio dlm ceta the beach.LAri lintang pungkang kerana terbau satu wangian yang menusuk kejiwa.Bukan CK eternity ataupu Polo Ralph Lauren tapi bunga yang tidak boelh di biometrikskan dalam thumb print aku>SCADA technology pun kalah.NAsib aku baik kerana terjumpa jalan pulang walaupun kami sesat seketika.Lepaih tu tobat taknak pi lagi ke end of the world.Dalam hati dok planning nak 2nd trip dgn boat.Pernah dengar ceta helikopter terhempas kerana air yang berpusing buat aku pikir 2 kali.

Itulah saja pencetus minda pada pagi yang hening dan dgn kaki yang masih sakit adventure aku hanyalah travelling without moving.Espanda sikit info dari mr wiki.danke


Penang National Park (Taman Negara Pulau Pinang in ) was declared a national park by the then Deputy Prime Minister Paklah on April 2003. It was formerly known as the Pantai Acheh Forest Reserve. Covering an area of 2562 hectres, it is the smallest National Park in Malaysia.
The unique features about this park is that it contains a collection of habitats not found in other national parks in Malaysia: meromictic lake, wetlands, mangroves, mudflats, coral reefs and turtle nesting beaches.

There are 8 beaches in the park. Because of its remote location, it boasts among the best beaches in Penang. They are:
1. Teluk Bahang2. Teluk Tukun3. Tanjung Aling4. Teluk Duyung (Monkey Beach)5. Teluk Ketapang6. Pantai Kerachut7. Teluk Kampi8. Pantai Mas

There is also a lighthouse in the park. It is located at Muka Head and is accessible through the far end of Teluk Duyung. Built in 1884 at a cost of £37,929 by the British, it is located 242m above sea level.

4 comments:

madbosco said...

salam... bro, blogging..hiking.. baguih aa... just nak convey jemputan walimatulurus sahabat ol frees, saudara shamsul bahrin (kadet) pada 13 Dis (Sabtu) di smpg 4, tasek, sps. Add. penuh takdak... jemputan dari mulut shj.
Kena cari sendri la bro.

el isman said...

thz bro.Sham doktor ka.Bro klue sikit sapa bosco ni.mistery sungguh.Zayumi lawyer nak kawin gak.jemput kwan2
email saya iscobar@gmail.com

ceri masam said...

saya cintakan pantai...

maybe i'll be here someday! who knows?

:)

el isman said...

Inilah dia panggilan pulau.hingga mebuat kutertawan tanpa sanggup meninggalkan sarangku.

selamat datang teman dan sahabt.

We'll be together with a roof right over our heads;
We'll share the shelter of my single bed;
(Bob Marley)