21.9.08

Business Law-TUAN SADIQ SEGARAGA vs ISMETH ULAM RAJA





Semalam lepaih aku pi rope walk aku teringat suatu ketika atau masa-masa indah.Qasidah cinta.Iaitu tv hitam putih.Dok aku ronda celah celah kampung cuih lepaih bau ayaq acaq sungai pinang aku nampak sebuah rumah kecil.Maka bermula lah satu Hikayat seeribu satu malam,Nujum Pak Belalang,Labu Labi,3Abdul.From Penang to Singapore with love.Lahirlah seniman agung yang di pooja sehingga kini.Tabik spring .Setiap karya itu terdapat metafora atau trend setter yang avantgarde.Marvelous betoi kepala otak nya boleh di buat batu cincin.Sesungguhnya tiada pengantinya.mcm lagu dan irama tak dapat di pisahkan.sIVAJI THE BOSSS pun tak boleh celen.
Filem pertama lakonan P.Ramlee adalah "Chinta" pada tahun 1948. Beliau memegang peranan sebagai penjahat dan nyanyian latar. Kejayaannya terus berkembang dan telah berjaya berlakun di dalam 27 buah filem di antara tahun 1948 hingga 1955. Salah seorang pendorong dan guru P. Ramlee dalam dunia perfileman Melayu adalah Datuk L. Krishnan (Pengarah filem Melayu tahun 50-an dan 60-an yang terkenal). Gaya lakonan P. Ramlee yang amat berjaya itu adalah hasil inspirasi P. Ramlee daripada dua pelakon terkenal India Selatan iaitu MGR dan Sivaji Ganesan. Filem terakhir lakonan beliau ialah "Laksamana Do Re Mi" pada tahun 1972 dan lagu dan lirik terakhirnya adalah "Ayer Mata Di Kuala Lumpur" pada tahun 1973 sebelum beliau menghembuskan nafas terakhirnya.

Sadiq Segaraga: Anakanda Abdul Wahub, ayahanda mintak maaf, anakanda tak boleh kawen dengan anak ayahanda, sebab kedudukan anakanda tak setaraf dengan ayahanda....Abdul Wahub: Haaaaa... ayahanda jangan pandang anakanda tak ada mata, anakanda lebih kaya dari ayahanda, lebih kaya dari Abdul Wahab, dan lebih kaya dari Abdul Wahibb..... Kalau ayahanda tak percaya, ini buktinya......!Sadiq Segaraga: Hah...!? Harta Ismeth di luar negeri...?! Cairo, Saudi Arabia, Afghanistan, Tehran, Pakistan, Tanjung Rambutan, Go Head Gostan, dekat mana tu...?Abdul Wahub: Dekat-dekat dengan negeri Setan...!Sadiq Segaraga: Negeri Setan pun Ismeth ada harta...! Kaya, kaya... kaya.....!
Haji
Mau minum apa tuan ?
Majistret Labi
aa… jin and tonic..
Haji
tuan ?
Dr. Labu
aaa… iblis tonic…
Haji
iblis tonic mana ada tuan
Dr. Labu
a .. aa.. give me .. satan and tonic…
Haji
satan lagi tak ada tuan..
Dr. Labu
then .. give me Haji Bakhil and tonic.. get outt…

7 comments:

fithri said...

koboi mana minum susu...

el isman said...

Sekali aku peng baru tau.Ini Jesse Labu Sepupu jesse james.

dmystify said...

Kalau hang beranak lagi awai time P.Ramlee hidup, aci gerenti hang dapat watak bersama wahid satay, hj bakhil, dan dll.

wantaktau said...

'...jangan2 dah basi tak...'
Hang tu yang pak aji suka tuu..

yaya|azura said...

hehe.. comel sgt! :)

canyoukira said...

dari jelutong ke kampung makam .
kampung wak tanjung tughun kat geylang
mana boleh celen mamu pulau pinang
pasai tu lah p ramli bintang terbilang
dia asai dari tepi sungai pinang

oghang penang saja yang paham warkah hang wahai mamu kedai todi jelutong punya belakang

sadik sigaraga pun penin
yang hang dok mrapu ni pasai tak cukup kena nasi kandak kmpung melayu ka
atau ayam negro kasim mustafa.?

kahkahkah....

kasim kasim..ampun lah aku kaseeem....

el isman said...

sadiq segaraga telah lelong negara kami.isketambola.bukan nasik km depa tak bagi cheq camca dgn garpu.kuangkuangkuang.Smlm Unkle Ah Guan menangis.Reward sana,reward sini.kassim selamat.
p/s kedai todi jelutong dgn tembok taik lani dah menuju wawasaan 2020.sudah ada expressway.